1.0 PENGENALAN
Sebagai seorang guru yang merupakan satu
profesion, kita sering lupa dengan kod dan etika sebagai seorang guru. Etika
dan kod etika ini merupakan peraturan dan landasan yang perlu dituruti oleh
seseorang yang bergelar profesional. Malangnya, kebanyakan guru hanya melihat
profesion keguruan ini hanya kepada proses pengajaran dan pembelajaran
(P&P) sahaja dan tidak melihat pada aspek lain menyebabkan ketirisan dalam
dunia pendidikan dewasa ini. Sebagai warga pendidik, kita haruslah sedar bahawa
masalah yang kita hadapi sekarang dan membawa profesion ini kembali ke landasan
yang sebenar supaya tidak lari dari garis sempadan yang ditetapkan.
Etika
merupakan satu sistem dasar akhlak, adat dan tingkah laku atau kesusilaan
(Dewan Bahasa & Pustaka) yang merupakan prinsip moral atau set prinsip
moral. Etika juga boleh dikatakan sebagai tanggungjawab dan akibat tingkah laku
seseorang terhadap masyarakat. Menurut dari perspektif Islam, merujuk kepada
tingkah laku yang betul berasaskan Al-Quran dan ketakwaan kepada Allah S.W.T.
Manakala, kod etika
profesional pula membawa maksud semua garis panduan yang bertujuan meningkatkan
tahap kualiti, produktiviti dan disiplin dalam perkhidmatan dengan memberi
penekanan terhadap semua aspek yang berkaitan dengan peraturan, dan peradaban
termasuk peranan nilai, setiap tingkah laku profesional dalam masyarakat.
Etika profesional ini mencakupi sebahagian besar kehidupan mereka yang
mengamalkan sesuatu profesion kecuali hal-hal yang benar-benar peribadi. Dalam
Islam pula, etika ialah akhlak yang diamalkan oleh manusia yang bertakwa dalam
keseluruhan hidupnya.
Mengambil kira huraian
di atas, dapatlah kita membuat konklusi bahawa etika merupakan satu sistem
dasar tingkah laku bagi sesuatu kumpulan manusia atau organisasi. Manakala kod
etika pula menjelaskan tindakan-tindakan yang betul yang perlu dituruti dan
tindakan-tindakan salah yang perlu dihindari. Badan profesional tertentu
mempunyai kod etika tertentu, termasuklah profesion perguruan ini. Setiap
profesion akan menetapkan nilai-nilai asas yang perlu ditaati oleh semua insan
yang menjalankan pekerjaan tersebut yang dinyatakan sebagai Kod Etika. Oleh
itu, etika profesional ialah nilai-nilai atau tingkah laku murni yang harus
dihayati oleh individu-individu mengikut profesional masing-masing. Terdapat 4
Kod Etika Perguruan yang digariskan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dalam
Tatasusila Profesion Keguruan iaitu:
Rajah 1: Empat Kod Etika Perguruan oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia.
2.0 ISU YANG DIBANGKITKAN
Paparan
isu dan masalah tingkah laku negatif yang dilakukan oleh guru sering kali dilaporkan tidak kira melalui
media cetak atau media elektronik. Paparan isu ini sering kali dijadikan isu
yang hangat, sensasi dan menjadi topik perbincangan oleh masyarakat di seluruh
Malaysia secara amnya dan di seluruh dunia secara khususnya. Pelbagai masalah
yang melibatkan etika perguruan sering dilaporkan melibatkan beberapa kes tingkah
laku negatif yang dilakukan oleh guru seperti kes rasuah, gangguan seksual,
dera dan sebagainya. Sebagai contoh, isu guru yang didapati bersalah melakukan
gangguan seksual dengan melakukan seks oral ke atas dua orang murid lelakinya yang
berusia 11 tahun dilaporkan oleh akhbar Berita Harian yang bertarikh 20 Julai
2011 telah menjadikan isu ini semakin hangat diperkatakan di segenap lapisan masyarakat.
Berdasarkan isu gangguan seksual yang dilakukan oleh guru yang berumur 30 tahun
yang tergamak melakukan perbuatan tersebut menunjukkan bahawa guru tersebut
telah melanggar kod etika perguruan. Isu gangguan seksual yang dilakukan oleh
guru ini semakin berleluasa hari demi ke hari. Persoalannya, mengapakah isu
gangguan seksual ini berlaku?
Sebenarnya,
gangguan seksual boleh berlaku di mana-mana sahaja seperti di rumah, kawasan
awam atau tempat kerja. Risiko tersebut juga boleh berlaku di sekolah.
Mangsanya boleh jadi dalam kalangan kanak-kanak sekolah rendah atau remaja
sekolah menengah. Mereka ini pastinya belum cukup dewasa untuk membuat
pertimbangan bagi mengelakkan tragedi yang tidak diingini. Mereka ini pastinya
belum cukup dewasa untuk membuat pertimbangan bagi mengelakkan tragedi yang
tidak diingini.
Seharusnya, sekolah perlu menyediakan tempat
yang selamat untuk belajar. Malangnya terdapat segelintir pelajar, guru,
kakitangan dan ibu bapa yang masih tidak tahu bagaimana gangguan seksual ini
boleh berlaku di sekolah dan apa yang perlu dlaksanakan untuk menanganinya.
Rajah di bawah menunjukkan contoh jenis-jenis gangguan seksual pelajar di
sekolah:
Kejadian
gangguan seksual kian berleluasa dewasa ini. Malah, kejadian tersebut begitu
popular di sekolah sehingga menjadi sebutan dalam masyarakat. Malang sekali
kerana yang menjadi mangsanya ialah murid-murid dan pemangsanya pula ialah guru
sendiri.
Gangguan
seksual yang dilakukan oleh para pendidik ini menunjukkan mereka tidak
bertanggungjawab dalam melindungi anak murid di bawah jagaan mereka. Situasi
ini boleh diibaratkan sebagai ‘harapkan pagar, pagar yang makan padi’. Sering
kali kita mendengar terdapat tingkah laku yang negatif yang dilakukan oleh guru
tidak kira guru itu muda atau tua. Ini memberikan gambaran dan persepsi jelas
bahawa sekolah bukan lagi institusi yang selamat dari masalah ini jika hal ini
dilakukan sendiri oleh guru.
Kod
Amalan (1999) mentakrifkan gangguan seksual contohnya melakukan seks oral ialah
merujuk kepada tingkah laku berunsur seksual yang tidak dingini dan memberi
kesan sama ada secara lisan, isyarat, visual, psikologi atau fizikal. Gangguan
seksual boleh dikategorikan kepada 2 bahagian iaitu gangguan seksual berbentuk
ugutan (sexual coercion) dan gangguan
seksual berbentuk ancaman terhadap ketenteraman peribadi (sexual annoyance).
Gangguan
seksual berbentuk ugutan ialah gangguan yang memberikan kesan secara langsung
kepada mangsanya. Contohnya, seseorang pelaku mempunyai kuasa untuk cuba
mengugut mangsanya untuk mendapatkan kepuasan mereka. Manakala gangguan seksual
secara peribadi ialah tingkah laku seksual yang dianggap oleh mangsa sebagai
ancaman, ugutan atau penghinaan. Kementerian Sumber Manusia (1999)
mengkategorikan bentuk-bentuk gangguan seksual kepada lima jenis iaitu gangguan
secara lisan, gangguan secara isyarat, gangguan secara visual, gangguan secara
fizikal dan gangguan secara psikologikal. Gangguan secara lisan ialah bentuk
gangguan yang dapat dilihat dalam penggunaan bahasa lucah melalui perbualan,
bercerita, berjenaka, membuat bunyi-bunyian, memberi kritikan, komen, pujian
atau mengajukan soalan berunsur seksual ke atas penampilan, pakaian, tingkah
laku, tubuh badan atau aktiviti seksual sehingga seseorang berasa tersinggung,
terhina atau terugut.
Selain itu, gangguan secara isyarat (bukan lisan)
ialah gangguan yang dipamerkan melalui sikap atau perlakuan seseorang yang
memberi maksud atau gambaran keinginan yang berunsurkan seksual antara lain,
seperti menjeling, menggoda, merenung, mengintai, menjilat bibir atau mengguna
bahasa isyarat yang lain. Manakala gangguan secara visual ialah perlakuan
menghantar nota, surat, e-mail, pesanan ringkas (sms), gambar, poster, objek
atau bahan bacaan yang berunsur seksual melalui penggunaan apa jua peralatan
media, peralatan elektronik atau peralatan komunikasi kepada mangsa yang
menyebabkan mangsa berasa tersinggung, terhina atau terugut juga merujuk kepada
gangguan seksual.
Di samping
itu, gangguan secara fizikal ialah gangguan yang berbentuk sentuhan fizikal yang
berunsur seksual seperti mendekati orang lain dalam jarak yang terlalu dekat
sehingga orang tersebut berasa kurang selesa, memegang, memeluk, menepuk,
menggosok, mencubit, mencium atau meraba sehingga mangsa berasa tersinggung,
terhina atau terugut. Manakala gangguan secara psikologi ialah mangsa cuba
merapati secara seksual, mendorong, mendesak, mengugut atau memujuk rayu bagi
memenuhi keinginan seksual seseorang sama ada melalui surat, telefon, e-mel
atau sebarang bentuk peralatan komunikasi kepada mangsa yang menimbulkan
tekanan emosi dan mental ke atas mangsa.
3.0 PUNCA TINGKAH LAKU GURU BERKAITAN
ISU TERSEBUT
Gangguan
seksual seperti melakukan seks oral terhadap murid adalah satu isu tingkah laku
yang negatif yang dilakukan oleh guru sehingga murid tersebut takut untuk ke
sekolah. Keselamatan murid tersebut telah terancam kerana perbuatan yang
dilakukan oleh guru tersebut kerana sangat keterlaluan. Menurut Koss (1990),
murid yang mengalami gangguan seksual iaitu dipaksa melakukan seks oral merasa
diri mereka sebagai mangsa dan menukar corak hidup mereka menjadi pendiam, murung,
kurang bergaul dan sebagainya. Murid yang menjadi mangsa ini melarikan diri
dari keadaan tersebut menyebabkan peluang untuk belajar terkandas sekaligus menjejaskan
masa depan mereka.
Murid
yang mengalami gangguan seksual akan menanggung tekanan yang tinggi termasuk
perasaan takut, marah, murung, malu, mudah tersinggung dan kurang motivasi
untuk belajar (Koss, 1990). Keadaan yang dialami oleh murid ini berpunca daripada
sikap guru yang tidak bertanggungjawab dalam menjaga keselamatan murid
tersebut. Terdapat pelbagai teori yang boleh dikaitkan denga punca tingkah laku
yang dilakukan oleh guru tersebut terhadap muridnya. Persoalannya, apakah punca
menyebabkan guru tersebut tergamak berkelakuan sebegitu rupa?
Antara
punca tingkah laku negatif yang dilakukan guru bagi kes gangguan seksual ialah
kurang memahami etika keguruan. Guru yang memahami etika keguruan tidak akan
tergamak melakukan perkara sedemikian terhadap anak muridnya sendiri.
Sebaliknya, guru tersebut telah melanggar kod etika guru yang telah digariskan.
Ini membuktikan bahawa guru tersebut tidak mengerti, menghayati dan memahami
apa yang terkandung dalam kod etika guru. Berdasarkan kod etika perguruan,
sewajarnya setiap ahli profesion iaitu guru sudah sedia maklum tentang perkara
yang boleh dilakukan dan yang tidak boleh dilakukan. Tetapi dalam kes ini, yang
terjadi adalah sebaliknya.
Selain
itu, punca berlakunya tingkah laku negatif dalam kalangan guru ialah mereka
mempunyai masalah keluarga. Guru yang mengalami masalah keluarga terutamanya
yang kritikal seperti penceraian dan kematian mengalami tekanan dan emosi yang
tidak stabil. Bagi guru yang mengalami krisis rumah tangga , mereka tiada
tempat untuk mengadu dan meluahkan perasaan kasih sayang. Hal ini menyebabkan
guru tersebut mengambil jalan mudah dengan melakukan gangguan seksual kepada anak
muridnya sendiri bagi melepaskan tekanan yang dihadapi oleh mereka.
Menurut
teori seksualiti, perkembangan hidup dan tingkah laku manusia adalah didorong
oleh kemahuan, kehendak dan kuasa seksualiti (Abd Rahim, 2003). Di sini jelaslah
menunjukkan bahawa seks adalah satu keperluan asas kepada orang dewasa dan cara
manusia mencapai kehendak dan keperluan seksual pada umurnya untuk mencorakkan
perkembangan tingkah laku, sahsiah, emosi dan moral. Ini menunjukkan bahawa
masalah rumah tangga seperti penceraian menyebabkan keperluan seksual tidak
dapat dipenuhi. Akibatnya, guru terbabit menjadikan murid sebagai tempat untuk
melepaskan tuntutan dan nafsu seksual mereka.
Di
samping itu juga, antara punca penyumbang kepada tingkah laku negatif yang
dilakukan oleh guru tersebut ialah pengaruh media massa seperti media cetak dan
media elektronik. Mengikut kajian yang dilakukan, pengaruh media elektronik
lebih banyak kesannya berbanding media massa kerana media elektronik mudah
didapati dengan meluas tanpa sekatan. Pengaruh ini akhirnya mendorong guru
tersebut melakukan perkara seumpama itu terhadap anak muridnya. Pengaruh media massa
contohnya seperti media cetak membolehkan guru tersebut mendapatkan bahan lucah
melalui buku, majalah dan sebagainya dengan mudah seterusnya membuat gangguan
seksual kepada anak muridnya.
Manakala
melalui media elektronik seperti penggunaan internet, telefon bimbit dan
sebagainya membolehkan bahan-bahan lucah mudah didapati dan mudah dilayari
berbanding medium yang lain. Hal demikian menyebabkan guru tersebut mudah
mendapatkan bahan bagi tujuan yang dikehendaki. Oleh itu, apa yang dilihat,
ditonton dan dipelajari telah diaplikasikan ke atas murid. Kita sudah sedia
maklum bahawa kes keganasan seksual terhadap kanak-kanak di luar negara semakin
berleluasa. Mereka turut dijadikan hamba seks. Dengan kata lain, guru tersebut
telah meniru dan menciplak budaya tersebut yang diperolehi melalui media
elektronik yang begitu banyak dewasa kini sehingga melakukan gangguan ini
terhadap anak muridnya sendiri.
Tiada
kesedaran dan tuntutan agama juga adalah implikasi negatif kepada tingkah laku
guru tersebut. Kesedaran agama yang kurang terutamanya tentang hukum halal dan
haram menyebabkan seseorang guru tersebut sanggup melakukan perkara terkutuk
itu demi kepuasan mereka sendiri. Sehubungan dengan itu juga, kesedaran agama yang
kurang dengan tidak menggunakan ilmu yang dipelajari dengan sebaik mungkin menyebabkan
guru tersebut tidak dapat membezakan yang mana betul dan yang mana salah. Guru
tersebut juga tidak menjaga pergaulan beliau dengan anak muridnya sehingga dia
sanggup membuat gangguan seksual ke atas anak muridnya sendiri dan dipaksa
menonton video lucah. Maka, jelaslah bahawa perbuatan yang dilakukan oleh guru
tersebut bukan mencerminkan beliau sebagai seorang muslim yang mengamalkan
ajaran Islam dengan baik. Jika difikir kembali, tidak mungkin akan berlaku kes
seumpama ini jika guru tersebut mempunyai kesedaran agama yang tinggi serta takut
akan balasan dari Allah SWT.
Selain
itu, punca tingkah laku negatif tersebut ialah pengaruh pil perangsang. Kebanyakkan
kes yang melibatkan gangguan seksual ini sering kali dipengaruhi oleh
pengambilan pil perangsang seperti Viagra yang tidak terkawal dan dijual di pasaran
secara terbuka. Apabila pengambilan pil peransang secara tidak terkawal, keinginan
seksual semakin meningkat menyebabkan berlakulah gangguan seksual ke atas
murid. Kebanyakan guru lelaki yang tidak berkahwin atau telah bercerai yang
menggunakan pil perangsang ini akan cuba membuat gangguan seksual terhadap anak
muridnya apabila terangsang. Dalam situasi ini, guru tersebut hanya ingin
memuaskan diri mereka tanpa mengira nasib yang akan menimpa anak murid apabila
berkelakuan negatif seperti ini.
Tambahan
lagi, punca yang menyebabkan tingkah laku negatif itu ialah tekanan kerja yang
dihadapi menyebabkan guru tersebut mengalami stress yang tinggi. Mengikut
Kyriacou (2000), stress guru merujuk kepada pengalaman guru terhadap emosi yang
tidak diingini seperti tekanan, kekecewaan, kebimbingan, kemarahan dan
kemurungan akibat daripada tugasnya sebagai guru. Bebanan kerja yang terlalu banyak,
dimarahi oleh pihak pentadbir, disisihkan dan sebagainya adalah contoh tekanan
kerja yang dihadapi oleh guru setiap hari menyebabkan guru itu tidak dapat
berfikir panjang, secara tidak langsung mencari jalan lain untuk melepaskan tekanan
yang dihadapi. Guru terbabit membuat tanggapan bahawa gangguan seksual yang dilakukan
itu boleh mengurangkan tekanan kerja yang dihadapi. Namun, impak daripada perkara
itu lebih teruk daripada apa yang dijangkakan. Selain itu, pengurusan tekanan yang
tidak betul menyebabkan guru tersebut menggunakan murid sebagai alat untuk gangguan
seksual bagi melepaskan tekanan yang dihadapinya.
4.0 IMPLIKASI JANGKA PENDEK DAN JANGKA PANJANG
TERHADAP GURU, PROFESION PERGURUAN SERTA PIHAK-PIHAK LAIN
Sekiranya
masalah ini tidak dibendung dengan baik, berkemungkinan besar masalah ini akan
menular dengan lebih teruk lagi. Kesan dan akibat dari perbuatan tingkah laku guru
yang negatif ini bukan sahaja akan memberi kesan kepada diri guru tersebut sahaja,
namun kesannya akan turut dirasai oleh mangsa gangguan seksual, guru-guru lain,
sekolah, masyarakat dan imej negara Malaysia.
4.1 Guru
Antara
kesan jangka pendek yang akan menimpa guru yang melakukan perbuatan terlampau
tersebut ialah dari segi hubungan dengan murid. Hubungan guru dan murid menjadi
semakin renggang. Tambahan itu juga, semua murid membenci dan takut untuk
menuntut ilmu dengan beliau. Dalam situasi berkenaan, murid berasa tidak
selamat untuk meneruskan sesi pembelajaran. Selain itu, hubungan guru dan rakan
sejawatnya juga akan musnah kerana mereka hilang kepercayaan terhadap guru
tersebut. Secara tidak langsung, beliau akan mengalami tekanan emosi dan
mengalami konflik jiwa yang serius akibat daripada perbuatan keji itu.
Mengikut
Terri Mauro (2004), terdapat banyak faktor yang berkait dengan gangguan emosi contohnya
masalah ketidakfungsian otak, pemakanan dan masalah keluarga. Di samping itu
juga, keluarga guru yang terbabit dalam tingkah laku negatif ini mungkin akan
mendapat kesan yang buruk. Contohnya, keluarga beliau akan dibenci dan dicemuh
oleh masyarakat. Perkara tersebut menyebabkan keluarga beliau akan hidup dalam
suasana yang tidak tenteram. Tambahan lagi, kesan jangka pendek yang akan
menimpa guru tersebut ialah kehilangan pekerjaan dan mata pencarian akibat daripada
perbuatannya yang tidak senonoh itu.
Kesan
jangka panjang yang terpaksa ditempuhi oleh guru tersebut pula ialah wujudnya
persepsi yang buruk daripada masyarakat terhadap beliau. Guru tersebut tidak
lagi diterima oleh masyarakat kerana masyarakat akan memandang serong akibat
daripada perbuatan tersebut. Selain itu, guru tersebut akan dipindahkan ke sekolah yang
lain bagi menjaga nama baik sekolah tersebut. Di samping itu juga, guru
tersebut tiada tempat dalam masyarakat dan beliau bukan lagi menjadi guru yang
boleh dipercayai oleh masyarakat.
Kesan
jangka pendek kepada guru lain ialah masyarakat tidak akan mempercayai bahawa
guru dapat mendidik dan mengajar anak mereka dengan baik sehingga menyebabkan peranan
guru tidak lagi dipandang sebagai satu tugas yang mulia oleh masyarakat. Kesan
daripada itu, guru-guru lain yang tidak bersalah akan diselubungi dengan
perasaan malu terhadap masyarakat dengan tindakan yang dilakukan oleh rakan guru
lain yang berkelakuan negatif.
Manakala,
kesan jangka panjang kepada guru yang lain ialah menyebabkan mereka sendiri
tidak lagi berminat untuk meneruskan profesion perguruan. Bidang perguruan akan
mengalami kemerosotan, sekaligus pendidikan dan ilmu pengetahuan tidak lagi
menjadi keutamaan. Selain itu, guru-guru yang lain pastinya tidak lagi
mempunyai perasaan selaku seorang pendidik jika masalah ini terus berleluasa.
4.2 Profesion Perguruan
Kesan
jangka pendek dari tingkah laku negatif yang dilakukan oleh guru terbabit menyebabkan
profesion perguruan dipandang rendah oleh masyarakat. Masyarakat tidak lagi
mempercayai kepada profesion perguruan sehingga profesion ini tidak lagi
diperlukan oleh masyarakat. Selain itu, profesion perguruan tidak lagi dianggap
mulia oleh masyarakat kerana mereka tidak lagi mempercayai bahawa profesion ini
dapat membantu anak mereka untuk mendapatkan pendidikan yang selamat dan
berkesan. Tambahan pula, profesion ini tidak lagi dihormati oleh masyarakat
terutama ibu bapa dan murid-murid itu sendiri.
Manakala
kesan jangka panjang kepada profesion perguruan akibat daripada perbuatan
negatif tersebut ialah kepada generasi muda. Mereka pasti tidak lagi berminat
untuk menjadi guru. Kesannya, profesion perguruan mengalami kekurangan generasi
muda yang berbakat untuk mendidik anak bangsa. Di samping itu juga, kerajaan
tidak lagi dapat melahirkan guru-guru yang berkemahiran dalam pelbagai aspek
kerana kekurangan generasi muda yang ingin menceburi bidang perguruan. Mengikut
Lilia dan Norlena (1998), penyusutan kuasa untuk menjalankan tugas secara profesional
menyebabkan profesion perguruan menurun di kaca mata masyarakat.
4.3 Sekolah
Kesan
jangka pendek yang menimpa sekolah ialah reputasi sekolah atau nama baik
sekolah akan menurun menyebabkan masyarakat terutamanya ibu bapa tidak lagi
menghantar anak mereka ke sekolah tersebut. Selain itu, sekolah tidak lagi
dianggap sebagai sebuah institusi pendidikan yang memberi pendidikan yang berkualiti
kepada murid-murid. Manakala, kesan jangka panjang yang menimpa sekolah pula ialah
dilabel sebagai tempat yang tidak bermoral kerana membiarkan masalah gangguan
seksual berleluasa secara tidak terkawal.
4.4 Ibu bapa dan Masyarakat
Kesan
pendek dari kes seks oral yang berlaku menyebabkan hubungan ibu bapa dan guru menjadi
renggang kerana sudah tidak wujud kepercayaan
dan kredibiliti guru sebagai pendidik kepada anak mereka dpertikaikan. Di
samping itu juga, masyarakat akan memandang serong kepada semua pihak
termasuklah guru dan pentadbir sekolah. Manakala kesan jangka panjang yang
menimpa ibu bapa dan masyarakat pula ialah guru dipersalahkan secara total
sehinggakan beliau dibenci dan dicaci oleh masyarakat yang lain. Selain itu, isu
gangguan seksual ini dibawa terus kepada pihak atasan seperti polis dan peguam
bagi mendapat keadilan bagi pihak anak mereka. Sekaligus, berita-berita yang
memalukan tentang salah laku guru seperti kes oral seks terhadap pelajar
terpampang di muka hadapan surat-surat khabar sehingga menjadi berita sensasi
yang menjatuhkan maruah diri sendiri, ibu bapa dan masyarakat.
4.5 Mangsa Gangguan Seksual
Kesan
jangka pendek yang dialami oleh mangsa gangguan seksual ialah kecenderungan berdiam
diri, bersendirian, murung dan sebagainya. Perkara tersebut menyebabkan mangsa
tidak lagi berminat untuk belajar sehingga prestasi mangsa menurun. Tambahan
pula, kesan jangka panjang ialah mangsa gangguan seksual akan menjadi trauma
dengan guru terutama guru lelaki. Kesan jangka panjang kepada mangsa ialah
mangsa mengalami tekanan emosi dan jiwa yang tinggi sehingga mangsa cuba
membuat perkara yang tidak diingini contohnya membunuh diri dan sebagainya.
5.0 KOD ETIKA GURU YANG BERKAITAN
Kod
etika ialah peraturan, adab kebiasan manusia dalam pergaulan antara satu sama
lain dan aturan ini menegaskan apa yang benar dan apa yang salah. Kod etika
guru adalah peraturan untuk membantu guru yang profesional agar mematuhi prinsip-prinsip
yang termaktub demi menjaga imej profesion. Di samping itu juga, etika dianggap
sebagai pedoman perilaku yang dikenal pasti berkaitan dengan tindakan manusia
dalam bahagian tertentu manakala Bascom (2007) menganggap etika sebagai ilmu
mengenai suatu kewajiban.
Antara
fungsi kod etika ialah memberikan pedoman bagi setiap ahli dalam profesion
mengenai prinsip profesionalisme yang dirangka. Ini bermakna setiap ahli yang
juga guru sedia maklum tentang perkara yang boleh dilakukan dan tidak boleh dilakukan.
Fungsi kod etika juga ialah merupakan kawalan sosial untuk masyarakat atas
profesion yang berkaitan. Ini bemakna bahawa etika profesion dapat menyediakan
pengetahuan kepada masyarakat supaya lebih memahami kepentingan suatu
profesion. Akhir sekali fungsi kod etika ialah membantu para profesional mencegah
campur tangan pihak di luar organisasi profesion tentang hubungan etika dalam
keanggotaan profesion.
Kod
etika perguruan adalah pedoman dan panduan kepada guru dalam menjalankan tugas
mereka dengan bertanggungjawab membimbing murid-murid untuk mencapai kemajuan
sepenuhnya. Di dalam kod etika perguruan terdapat empat tangggungjawab yang
perlu dipatuhi dalam profesion ini seperti yang telah dinyatakan iaitu
melibatkan tanggungjawab terhadap pelajar, tanggungjawab terhadap ibu bapa,
tanggungjawab terhadap masyarakat dan negara serta tanggungjawab terhadap rakan
sejawat dan profesion keguruan.
Berdasarkan
isu tingkah laku negatif yang dilakukan oleh guru dalam kes gangguan seksual, kita
dapati guru tersebut telah melanggar kod etika perguruan dan beliau tidak menunjukkan sikap bertanggungjawab terhadap pelajar. Dalam kes ini, sepatutnya guru tersebut
mengutamakan kebajikan dan keselamatan pelajar. Namun guru tersebut telah
melakukan perkara yang sebaliknya terhadap pelajarnya. Kes seperti ini tidak
seharusnya dilakukan kerana telah mencemarkan nama baik profesion perguruan.
Kesannya, murid tersebut tidak lagi berasa selamat untuk melibatkan diri dalam
aktiviti pembelajaran.
Selain
itu, berdasarkan kod etika perguruan, guru sepatutnya bertanggungjawab dalam
menunjukkan cara berpakaian, pertuturan dan tingkah laku yang dapat memberi
contoh. Dalam isu gangguan seksual ini, guru tersebut tidak bertanggungjawab
dalam memberi contoh yang baik kepada murid kerana telah menunjukkan tingkah
laku yang negatif dengan membuat gangguan seksual secara terang-terangan ke
atas murid tersebut.
Di
samping itu kod etika yang terlibat dalam kes ini ialah guru tidak harus bertingkah
laku sebegitu rupa sehingga boleh mencemarkan imej dan sifat profesionalnya,
sekaligus akan menyebabkan hilangnya kepercayaan orang ramai terhadap profesion
perguruan. Tambahan lagi, guru haruslah menanamkan sikap yang baik terhadap semua
muridnya supaya mereka dapat berkembang menjadi warganegara yang taat setia dan
berguna. Perkara tersebut berbeza dengan guru yang dengan melakukan sikap yang
tidak baik terhadap muridnya.
Demikian
juga dengan kod etika bahawa guru haruslah bertugas sebagai 'pengganti ibu
bapa' dalam usaha membentuk tingkah laku murid ke arah matlamat yang diterima
oleh masyarakat. Maka, guru tidak seharusnya menyatakan atau membuat sesuatu
yang boleh mengurangkan keyakinan diri murid dan ibu bapa terhadapnya serta
guru tidaklah harus mengajar sesuatu yang boleh merosakkan kepentingan murid,
masyarakat atau negara. Kod etika ini jelas menunjukkan bahawa guru yang melakukan
gangguan seksual tidak mengikut kod etika yang digariskan sebagai seorang
pendidik. Kesimpulannya, kod etika yang menjadi panduan kepada semua guru nyata
sekali tidak digunakan dan diamalkan oleh guru yang melakukan tingkah laku yang
negatif tersebut.
6.0 CADANGAN MENGATASI TINGKAH LAKU GURU
YANG NEGATIF
Gangguan
seksual yang berlaku ke atas murid bukannya penghujung kepada kes yang melanda
masyarakat kita pada hari ini. Mungkin suatu hari nanti, kes ini menjadi
semakin serius jika tidak ditangani dengan segera. Tingkah laku yang negatif itu
boleh dibendung jika masyarakat berkerjasama dalam menyelesaikan masalah
tersebut.
Pendidikan
merupakan satu kaedah yang terbaik untuk mengatasi tingkah laku guru yang
negatif. Melalui kaedah tersebut, kita boleh membangunkan kesedaran guru
tentang bahaya gangguan seksual yang dilakukan oleh mereka terhadap
murid-murid. Kebanyakan negara maju telah memperkenalkan pendidikan seks kepada
semua masyarakat bagi mendedahkan pelbagai isu dalam menimbulkan kesedaran
mengenai gangguan seksual seperti diskriminasi seksual, hak asasi wanita, nilai-nilai
baik dalam hubungan antara lelaki dan wanita, pencabulan, penderaan seksual dan
sebagainya.
Justeru,
kerajaan atau badan bukan kerajaan perlu memainkan peranan yang penting dalam
menyediakan pendidikan seks ini supaya dapat menyedarkan masyarakat khususnya
guru-guru dalam mengatasi masalah tingkah laku yang negatif. Pendidikan seks
bukan sahaja sesuai kepada murid, guru-guru dan masyarakat namun kepada pesalah
gangguan seksual itu sendiri. Pendidikan seks bertujuan untuk memberi maklumat
yang sebenar tentang kesalahan seksual yang dilakukan lebih-lebih lagi
dilakukan kepada murid-murid. Di samping itu juga, pendidikan seks juga dapat mengetengahkan
implikasi dan kesan yang diperolehi oleh pesalah gangguan seksual jika mereka
terus melakukan gangguan seksual kepada murid-murid.
Selain
itu, kursus, ceramah atau bengkel perlu dibuat bagi meningkatkan nilai-nilai
dan tingkah laku yang teratur dan bertanggungjawab terutamanya yang melibatkan
penjawat awam khususnya guru. Bagi mengatasi masalah ini hingga ke akar umbi,
semua guru perlu menghadiri kursus yang dikendalikan oleh kerajaan bagi
menyedarkan mereka tentang tanggungjawab sebagai pendidik. Nilai murni seperti
kemanusiaan, kasih sayang, nilai moral, etika, tanggungjawab dan sebagainya
perlu di terapkan ke dalam diri semua guru dalam kursus ini bagi menyedarkan
mereka tentang kesalahan gangguan seksual daripada terus berlaku. Nilai hidup
yang positif dapat memelihara mereka daripada melakukan gangguan seksual yang
bertentangan dengan norma hidup yang sewajarnya dipertahankan. Fullan (1993)
menyatakan bahawa guru melibatkan diri secara produktif dalam proses perubahan,
guru mempunyai tujuan moral yang
dikaitkan dengan dengan tugas dan tanggungjawab mereka.
Selain
itu bagi menangani masalah tingkah laku guru yang negatif ini (gangguan
seksual), kerajaan atau badan bukan kerajaan (NGO) perlu menggembleng tenaga
dengan bersama-sama menyediakan kemudahan khidmat kaunseling khususnya kepada
murid-murid yang mengalami gangguan seksual serta guru yang melakukan gangguan
seksual. Di setiap sekolah perlu diwujudkan khidmat bimbingan dan kaunseling
yang dikhaskan untuk guru bagi menangani isu gangguan seksual. Khidmat
bimbingan dan kaunseling ini bertujuan untuk membolehkan guru mendapatkan
bantuan dan nasihat daripada pakar kaunseling jika mereka terjebak dengan
masalah ini. Menurut Shertzer dan Stone (1974) mengatakan bahawa bimbingan
sebagai perkhidmatan membimbing individu yang memerlukannya untuk mencapai
kefahaman, pengetahuan dan kemahiran tertentu.
Penguatkuasaan
undang-undang juga adalah satu jalan mudah yang boleh diambil bagi mengatasi
tingkah laku yang negatif. Penguatkuasaan undang-undang yang melibatkan kes
gangguan seksual dalam kalangan pendidik ini perlulah dibanteras dengan segera
supaya kes seumpama ini dapat diatasi dengan segera.
Penguatkuasaan
undang-undang seperti penjara, sebatan, hukuman dan sebagainya perlulah
dikuatkuasakan bagi mengatasi masalah ini agar tidak terus berleluasa. Dengan
adanya penguatkuasaan seperti itu, tingkah laku negatif dalam kalangan guru
mungkin dapat diatasi dan dibanteras dengan segera. Di samping itu juga, guru
yang melanggar etika perguruan perlulah dilucutkan jawatannya. Ini dapat memberi
pengajaran kepada guru-guru yang lain supaya tidak melakukan perkara yang tidak
bermoral ini.
6.0 RUMUSAN
Berdasarkan
kepada hujah-hujah dan huraian yang telah dikupaskan berdasarkan artikel
tersebut, dapatlah dirumuskan bahawa setiap guru haruslah mempunyai sahsiah
yang baik, terpuji, dihormati dan dapat dicontohi oleh murid. Pembentukan
sahsiah ini termasuklah tingkah laku dan sikap yang elok, peribadi yang unggul
dan daya kepimpinan yang berkesan. Kebanyakan kualiti sahsiah seorang guru
adalah hasil daripada latihan yang diikuti semasa menjalani kursus di institut
perguruan. Latihan itu termasuklah kefahaman terhadap sifat kejasmanian dan
sifat psikologi kanak-kanak serta teori penyampaian pelajaran yang berkesan.
Walau bagaimanapun, sama ada
seseorang guru itu menerima latihan perguruan atau tidak, dia mestilah
mempunyai sahsiah diri yang bagus
terutamanya terhadap murid-murid. Guru yang mengamalkan budaya pembelajaran
pasti tidak akan lari dari tugasnya untuk mendidik murid-muridnya dengan betul.
Selain tugas dalam bilik darjah, guru perlu mengetahui peranan-peranan lain
yang diharapkan oleh masyarakat.
Di samping itu juga, guru seharusnya
berjaya mempamerkan penampilan diri
sebagai pendidik yang berkesan. Guru perlulah mempunyai kefahaman terhadap
dasar dan aspirasi pendidikan negara yang jelas dan mantap. Guru yang
bersahsiah tinggi akan menunjukkan etika cemerlang dalam perkhidmatan mereka.
Guru dengan etiket sosial tidak dapat dipisahkan. Etiket sosial merupakan
perilaku, budi bahasa, kebijaksanaan, imej, gerak-geri yang elok yang
meyakinkan mengikut kesesuaian semasa berinteraksi terutamanya dalam perbualan
sehariannya. Guru haruslah berupaya menjadi agen pembangunan dan pembaharuan
dalam masyarakat dengan menampilkan etiket sosial yang disenangi semua.
Guru adalah individu yang sering
mendapat perhatian walau di mana sahaja mereka berada. Segala tindak-tanduknya
sentiasa diperhatikan oleh masyarakat sekeliling. Adalah menjadi kewajipan bagi
guru-guru mengamalkan penampilan diri dan menunjukkan kesantunan yang tinggi
untuk memelihara martabat profesion perguruan. Oleh kerana guru menjadi idola
dalam masyarakat, maka guru perlu berupaya menampilkan diri dan mengaplikasikan
nilai-nilai kesantunan supaya dapat menyesuaikan diri dalam apa jua keadaan
yang dihadapinya.
artikel dan info yang menarik....:-)
ReplyDeletehttps://wsdofficial.blogspot.com/2017/11/tolak-barca-klopp-yakin-coutinho-100.html
ReplyDeleteInfo yang sangat berguna
ReplyDelete