Sunday 2 September 2012

Ulasan Berkenaan Artikel Cadangan Kerja Sembilan Jam Atasi Beban Guru


1.0  PENGENALAN
Memikul tugas sebagai seorang guru tidak semudah melontarkan perkataan guru itu sendiri. Jika dilihat kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan (1989), terdapat frasa yang menggariskan pendidikan sebagai usaha berterusan untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmoni dari aspek intelek, rohani, jasmani dan emosi. Jika diteliti tugas untuk merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan ini amatlah berat. Adalah sukar untuk membentuk manusia yang pelbagai latar belakang dan acuan rohaninya ke arah satu matlamat yang sama. Oleh yang demikian guru perlu menjadi insan yang mempunyai wibawa dalam tugas, mampu menangani masalah murid dan sentiasa berubah mengikut zaman (Fitri, 2006).
Profesion perguruan adalah bidang kerjaya yang mendesak. Guru dianggap pakar dalam segala bidang (Abdul Rahin et al.2000) Tugas guru tidak sekadar masuk ke kelas mengajar dan memeriksa kertas peperiksaan sahaja namun lebih luas daripada itu. Kerjaya guru adalah satu profesion yang menuntut kesungguhan menyebarkan ilmu pengetahuan dengan tujuan untuk membina masyarakat yang bertamadun tinggi. Begitulah besarnya impak kerjaya guru kepada pembinaan negara. Begitu besarnya tanggungjawab seorang guru maka begitu besarlah bebanan tugas guru yang perlu dipikul.
Bebanan tugas dapat didefinasikan sebagai amanah yang dipertanggungjawabkan kepada guru sama ada dilakukan di dalam bilik darjah atau di luar bilik darjah dan bertujuan untuk menyelesaikan kerja-kerja berkaitan dengan sekolah (Shukri, 1998). Beban tugas ini pula diukur dengan melihat kepada tugas masa yang diperuntukkan dalam seminggu. Melihat kepada takrifan beban tugas ini dapat disimpulkan bahawa tugas yang diberikan kepada guru mampu memberi tekanan apatah lagi jika tugas tersebut diberi secara berlebihan. Tugas yang dibebankan kepada guru perlulah mengambil kira prioriti tanggungjawab guru tersebut
Seiring dengan perkembangan dunia pendidikan, pengalaman guru juga bertambah. Walau bagaimanapun, kemampuan guru untuk menghadapi beban tugas yang diberikan bergantung kepada individu. Beban tugas yang terlalu besar akan mengganggu emosi dan seterusnya memberi kesan kepada kualiti pengajaran guru tersebut (Fitri, 2006).
Pelbagai langkah perlu diambil untuk mengatasi masalah ini. Hal ini untuk memastikan fokus guru untuk mendidik tidak terganggu. Tidak dinafikan guru juga perlu bertanggungjawab terhadap pelbagai data berkaitan murid, malah guru juga perlu tahu data-data muridnya untuk memudahkan guru menyesuaikan kaedah pengajaran namun begitu tugasan selain mendidik yang diberikan kepada guru perlu berpada dengan tanggungjawab utama seorang guru.


 2.0 TUGAS-TUGAS GURU
Tugas guru tidak tertakluk kepada mengajar sahaja. Mengajar adalah sebahagian kecil daripada tugas-tugas yang perlu dilaksanakan oleh guru. Menurut Shukri (1998), selain mengajar, guru juga berperanan untuk merancang, mentadbir, mengelola dan menilai. Berdasarkan Buku Panduan Tugas Guru dan Kakitangan (2011), tugas guru dapat dibahagikan kepada sepuluh bahagian iaitu :
               i.        Tugas mengajar
             ii.        Pentadbiran bilik darjah
            iii.        Peperiksaan dalaman
            iv.        Peperiksaan luaran
             v.        Penjagaan disiplin
            vi.        Pentadbiran sekolah
           vii.        Aktiviti-aktiviti ko-kurikulum
         viii.        Tugas-tugas separa profesional
            ix.        Tugas-tugas bukan profesion
             x.        Tugas-tugas lain

1.1         Tugas Mengajar
Tugas mengajar memerlukan guru untuk mengajar subjek-subjek tertentu mengikut kelayakan guru tersebut. Namun begitu guru tersebut juga perlu menguasai kemahiran yang diperlukan untuk mengajar subjek tersebut serta mampu menghurai kandungan sukatan pelajaran dan huraian sukatan tersebut.
Selain itu, guru juga perlu menyediakan buku rekod pengajaran yang lengkap beserta rancangan pengajaran bagi tempoh setahun/sepenggal/seminggu/sehari dan melaksanakan pengajaran berdasarkan rancangan yang telah dirangka. Guru juga perlu menyediakan latihan kepada murid serta memeriksa buku latihan tersebut sebelum ditunjukkan kepada pihak pentadbir.
Sekiranya guru dapat mengesan kelemahan dalam pelajaran di kalangan muridnya, adalah menjadi tanggungjawab guru untuk menjalankan kelas bimbingan selain memberikan ujian untuk mengesan kelemahan murid tersebut. Ujian dan rekod tersebut perlu direkodkan dalam buku rekod mengajar.
Sebagai guru yang mengajar subjek, guru perlu menjadi ahli dalam panitia subjek yang diajar serta menghadiri dan melibatkan diri dalam mesyuarat dan aktiviti-aktiviti yang dilaksanakan oleh panitia. Sekiranya pihak Kementerian Pelajaran, Jabatan Pendidikan Negeri atau Pejabat Pendidikan Daerah mengelolakan taklimat atau mesyuarat, guru yang berkaitan perlu menghadirinya dan menebarkan maklumat yang diperoleh kepada guru-guru yang mengajar subjek yang sama.
Tempat mengajar tidak terhad di dalam kelas sahaja tetapi untuk subjek-subjek tertentu seperti Kemahiran Hidup memerlukan murid bergerak dan belajar di dalam bilik khas yang disediakan. Guru menjadi individu yang bertanggungjawab untuk menjaga keselamatan murid-murid disamping menjaga kebersihan dan keselamatan alatan yang digunakan.

2.2 Pentadbiran Bilik Darjah
Dalam mentadbir bilik darjah, terdapat beberapa bidang tugas yang perlu dilaksanakan oleh guru. Hal ini termasuklah menjalankan kutipan pelbagai yuran yang dikenakan oleh pihak sekolah. Selain itu, guru juga perlu memastikan hubungan dengan ibu bapa terus berlaku dengan melakukan urusan surat menyurat sekiranya perlu.
Guru juga perlu menyimpan daftar kelas selain menyimpan maklumat-maklumat peribadi murid seperti fail peribadi pelajar, buku penyata kemajuan, buku pelaporan ko-kurikulum dan penyediaan surat akuan dan sijil. Selain itu, guru juga perlu sentiasa mengawal dan menyelia keadaan kelas.

2.3 Peperiksaan Dalaman
Bidang tugas peperiksaan dalaman pula meliputi penyediaan soalan-soalan peperiksaan. Soalan-soalan ini perlu disediakan mengikut takwim peperiksaan yang disediakan oleh pihak sekolah. Semasa peperiksaan dijalankan, guru perlu mengawas peperiksaan yang sedang berlangsung agar tiada sebarang penipuan dan keputusan yang diperoleh lebih telus.
Setelah selesai peperiksaan, guru perlu memeriksa skrip jawapan yang dijawab oleh murid untuk diberi markah dan dijalankan penggredan. Setelah itu, analisis keputusan akan dijalankan untuk melihat prestasi murid secara keseluruhannya.

2.4 Peperiksaan Luaran
Peperiksaan luaran bermaksud peperiksaan yang dijalankan dan dikelolakan oleh pihak selain daripada pihak sekolah dan kebiasaannya peperiksaan ini dijalankan serentak di seluruh negara dan melibatkan semua murid pada tahun-tahun yang tertentu seperti Ujian Penilaian Sekolah Rendah. Oleh yang demikian, tugas guru hanya melibatkan kutipan yuran-yuran yang berkaitan, mengisi borang kemasukan peperiksaan dan menjadi pengawas peperiksaan sekiranya diarahkan.

2.5 Penjagaan Disiplin
Skop bidang tugas dalam penjagaan disiplin pula merangkumi pengawasan disiplin murid-murid secara amnya. Hal ini bermaksud guru dibenarkan untuk menegur atau menunjuk ajar sekiranya terdapat murid yang melakukan kesalahan. Aspek kebersihan juga terkandung dalam skop tugas penjagaan disiplin. Guru bertanggungjawab untuk memastikan kebersihan kelas dan diri murid seperti pakaian sentiasa terjaga dan mematuhi peraturan sekolah.

2.6 Pentadbiran Sekolah
Melalui bidang tugas ini terbukti bahawa tugas guru tidak terhenti pada tugas mengajar sahaja. Guru juga perlu terlibat dalam aspek pentadbiran bagi melicinkan perjalanan urusan di sekolah. Antara perkara yang perlu dilakukan adalah membantu tadbir bilik-bilik seperti makmal sains, bilik seni, bilik muzik, bengkel dan sebagainya.
Selain itu, guru juga terlibat dalam mentadbir perkara seperti pembahagian buku teks, pengagihan jadual waktu kepada guru-guru dan mengkoordinasi kerja dalam pelbagai kelas atau mata pelajaran. Hal ini penting untuk mengelakkan percanggahan dan pertindihan masa dan tugasan.

2.7 Aktiviti-aktiviti Ko-kurikulum
Aktiviti-aktiviti ko-kurikulum perlu dijalankan di dalam kawasan sekolah dan perlu mematuhi peraturan dan arahan yang telah diberikan. Aktiviti ko-kurikulum ini meliputi badan beruniform, persatuan dan kelab. Selain menjalankan aktiviti-aktiviti ko-kurikulum, guru juga perlu merekodkan dan menyelia setiap aktiviti yang dijalankan.

2.8 Tugas-tugas Separa Profesional
Tugas-tugas separa profesional bermaksud tugas-tugas yang secara tidak langsung mempunyai hubungan dengan murid. Dalam lain perkataan, tugas-tugas separa profesional ini merujuk kepada aktiviti-aktiviti kepada murid atau memberi manfaat kepada murid yang memerlukan guru sebagai pengelola atau penggerak aktiviti tersebut.
Tugas-tugas ini melibatkan perkara seperti lawatan ke luar kawasan sekolah sama ada dengan tujuan pertandingan, perlawanan sukan atau lawatan ilmiah. Selain itu, guru juga bertanggungjawab menganjurkan perayaan-perayaan dan upacara khas dan projek-projek pembangunan sekolah. Walaupun terdapat aktiviti yang tidak melibatkan murid secara khusus seperti projek pembangunan sekolah namun hasil akhir projek tersebut memberi manfaat kepada seluruh warga sekolah termasuk murid.



2.9 Tugas-tugas Bukan Profesion
Tugas-tugas bukan profesion ini dilihat sebagai tugas yang tidak bersentuhan dengan tugas utama guru sebagai pendidik kepada masyarakat. Tugas ini juga dapat dilihat sebagai tanggungjawab sosial seorang guru kepada sekolah dan masyarakat.
Antara perkara yang terkandung di dalam tugas-tugas bukan profesion adalah penjagaan bangunan sekolah serta keceriaan dan kebersihan sekolah. Guru perlu memastikan sekolah tempat yang sentiasa bersih dan ceria agar murid-murid yang hadir ke sekolah dapat belajar dalam suasana yang selesa. Selain itu, guru juga perlu mengawal lalu lintas dan mengawal keselamatan sekolah dan murid. Oleh yang demikian, guru perlu melaporkan sebarang kerosakan yang terdapat di kawasan sekolah dan menetapkan peraturan lalu lintas bagi murid-murid dan ibu bapa yang hadir ke sekolah.
Sekiranya terdapat kes-kes khas seperti murid sakit atau mempunyai masalah yang menghalang untuk hadir ke sekolah, guru perlu melawat rumah murid berkenaan. Selain mendapat info yang jelas tentang keadaan dan masalah murid, guru juga secara tidak langsung dapat mengeratkan hubungan antara guru dan pihak ibu bapa. Seterusnya, untuk membantu murid dalam pelajaran, guru dikehendaki untuk menjual buku-buku latihan kepada murid-murid.

2.10 Tugas-tugas Lain
Sebagai ketua dalam sebuah organisasi sekolah, Guru Besar mempunyai kuasa untuk mengarahkan para guru melakukan tugas tertentu sekiranya tugas tersebut mendatangkan manfaat kepada sekolah. Oleh yang demikian, tugas-tugas lain ini adalah tugas-tugas yang berkaitan yang diarahkan oleh Guru Besar dari semasa ke semasa.  


Berdasarkan senarai tugasan guru ini jelaslah bahawa tugas guru bukan hanya sekadar mengajar tetapi perlu meliputi keseluruhan urusan yang berkaitan dengan murid. Secara ringkasnya dapat dinyatakan tugas guru terdiri daripada dua bahagian iaitu pengurusan pengajaran dan pembelajaran serta pengurusan dan pentadbiran sekolah. Namun begitu di bawah setiap bahagian ini terdiri pelbagai lagi pecahan bidang tugas yang menuntut kecekalan guru untuk melaksanakannya.  Guru Besar selaku ketua pentadbiran di sekolah perlu ambil cakna senario ini. Oleh yang demikian Guru Besar perlu lebih prihatin dan melakukan pembahagian tugas yang lebih adil serta menitikberatkan kebajikan guru agar guru merasakan bebanan tugas yang dipikul dapat dikurangkan.

3.0 BEBANAN TUGAS GURU
Selain ibu bapa di rumah, guru adalah insan yang bertanggungjawab membentuk jiwa dan mencanai sahsiah bagi menentukan jatuh bangunnya generasi akan datang. Oleh yang demikian guru harus memainkan tanggungjawabnya untuk mendidik dengan penuh kesungguhan dan rasa tanggungjawab. Seandainya guru lalai dalam melaksanakan amanahnya, maka besarlah kemungkinan untuk melihat generasi akan datang hidup dalam kepincangan jiwa dan kerendahan sahsiah (Shukri, 1998). Berpaksikan perkara ini jelaslah bahawa guru adalah komponen penting dalam menjadikan negara diisi oleh rakyat yang bukan sahaja berilmu malah mempunyai jiwa dan sahsiah yang cemerlang.
Sistem pendidikan dan matlamat pendidikan negara yang telah dirangka dilihat begitu murni matlamatnya. Namun begitu guru sebagai pelaksana perlu mempunyai prestasi kualiti yang baik untuk memastikan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan dapat direalisasikan. Namun begitu tekanan dan bebanan kerja akan mempengaruhi kualiti pengajaran guru dan seterusnya mempengaruhi prestasi dan kecekapan guru (Sazali, 1997). Keadaan ini diburukkan lagi dengan tekanan daripada masyarakat dan jangkaan yang tinggi di berikan kepada para guru (Soh, 1987).
Dewasa ini tugas guru bukan hanya di dalam bilik darjah tetapi melibatkan juga kerja-kerja pengkeranian (Saudi, 1998). Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Salwa (1996), purata waktu bekerja seorang guru adalah 65.77 jam seminggu. Daripada jumlah itu 37.67 jam digunakan untuk menguruskan dan menjalankan hal ehwal akademik manakala baki 28.10 jam pula digunakan untuk tugas bukan akademik. Tugas ini dtambah lagi dengan tugasan jawatan yang dipegang oleh guru. Secara purata seorang guru memegang enam jawatan yang mencakupi tugas sebagai guru kelas, tugas berkaitan dengan aktiviti ko-kurikulum dan tugas-tugas khas yang diberikan. Hasil kajian ini juga menunjukkan guru secara umumnya menyatakan beban tugas yang digalas adalah berat.
Laporan yang dikemukakan oleh Jawatankuasa Khas Menangani Masalah Beban Guru (2010) terhadap 17 orang guru pula menunjukkan 8 daripada 17 orang guru diperuntukkan bilangan waktu mengajar melebihi 29 waktu seminggu. 9 daripada 17 orang guru menyatakan waktu bertugas mereka yang merangkumi waktu pengajaran dan pembelajaran adalah melebihi 66 jam seminggu. Laporan ini juga menyatakan kesemua 17 orang guru bersetuju bahawa mereka tidak mempunyai senarai khusus tentang tugas dan tanggungjawab yang sebenar serta masih tidak jelas masa bertugas yang sebenar. Selain itu, kesemua 17 orang guru juga bersetuju bahawa beban utama yang dipikul adalah kerja-kerja pengkeranian.
Beban guru adalah pelbagai. Malah pada masa kini banyak kerja-kerja pengkeranian yang terpaksa dilakukan oleh guru. Hal ini ditambah lagi dengan soal disiplin murid, pengurusan bilik darjah, jadual waktu dan penyediaan rancangan dan bahan pengajaran (Lim, 1995). Oleh yang demikian sering berlaku kerja-kerja guru dibawa pulang ke rumah. Secara tidak langsung waktu kerja guru sebenarnya melebihi waktu kerja pemegang jawatan yang lain.
Tugas guru pada hari ini amat penting kerana guru adalah sebahagian daripada subjek penting bagi melakar potret kejayaan negara. Beban yang terlalu besar yang diletakkan di bahu para guru mampu menyebabkan para guru tersasar di landasan untuk mencipta murid yang cemerlang. Hal ini kerana tugas utama untuk mendidik tidak dapat dilakukan dengan sebaik mungkin (Saudi, 1998). Justeru itu adalah begitu wajar sekiranya pihak-pihak yang berkenaan dapat mengkaji semula dengan lebih teliti berkaitan isu ini. Hal ini bertujuan untuk mengelakkan guru berasa tertekan dengan bebanan tugas yang tidak sepatutnya. Dikhuatiri tekanan yang dialami oleh guru ini akan mempengaruhi kualiti penyampaian ilmu seorang guru itu. Tidak dapat dinafikan bebanan guru itu bergerak seiring dengan impian negara bagi mencapai status negara maju namun begitu perlu menjadi keutamaan untuk melahirkan modal insan yang berkualiti dan usaha ini perlu bermula daripada sekolah. Adalah satu kerugian kepada negara jika usaha ini terencat dan terganggu sejak dari awalnya.



4.0 LANGKAH MENGURANGKAN BEBAN KERJA GURU
Isu beban kerja guru telah membuka mata banyak pihak betapa guru selama ini telah dibebankan dengan pelbagai tugasan yang tidak sepatutnya sehingga mengganggu fokus utama guru untuk mendidik. Bukan itu sahaja, bebanan tugas yang banyak ini mampu mendatangkan stress kepada guru. Menurut Sazali (1997), kebanyakan guru melaporkan mereka menghadapi tekanan dan burn out pada peringkat tertentu kerjaya mereka. Hal ini seterusnya memberi kesan kepada tahap profesionalisme mereka dalam mengendali sesuatu perkara.
Oleh yang demikian, pelbagai pihak termasuk tokoh akademik telah memberi beberapa syor dalam menangani masalah ini. Antaranya adalah Tan Sri Dr Abdul Rahman Arshad, bekas Ketua Pengarah Pelajaran seperti yang dinyatakan dalam akhbar Berita Harian bertarikh 24 Mei 2010. Empat syor yang diberikan oleh beliau adalah memanfaatkan sepenuhnya peranan ibu bapa untuk menjayakan aktiviti di sekolah, mengoptimumkan pembabitan sektor swasta dalam pembangunan bidang pendidikan, mempergiat sumbangan bekas pelajar serta mewujudkan persatuan pesara guru. Tambah beliau lagi, syor yang dicadangkan ini tercetus melalui konsep ‘memasyarakatkan pendidikan’ dan tidak melibatkan sebarang kos tambahan kepada kerajaan. Walau bagaimanapun, usaha ini perlu melibatkan sektor swasta, pihak ibu bapa dan kerajaan untuk melihat konsep ini dapat direalisasikan.
Usaha untuk menangani beban tugas guru juga dapat dilihat melalui pembentukan Jawatankuasa Khas Menangani Masalah Beban Tugas Guru pada 2010. Melalui penubuhan jawatankuasa ini yang bertujuan untuk menyenaraikan tugas dan tanggungjawab guru, mengenalpasti faktor-faktor yang menyebabkan beban guru bertambah selain mencadangkan langkah-langkah bagi menangani beban tugas guru antara lain telah mengesyorkan 13 langkah yang boleh diambil untuk mengurangkan beban kerja guru. 13 langkah tersebut adalah:
                                     i.        Ujian amali diadakan sekali sahaja semasa peperiksaan.
                                    ii.        Kecilkan saiz kelas.
                                   iii.        Tambah bilangan guru.
                                   iv.        Wujudkan jawatan pembantu bengkel.
                                    v.        Kurangkan masa mengajar guru (termasuk guru disiplin).
                                   vi.        Adil dalam agihan tugas.
                                 vii.        Utamakan kebajikan guru.
                                viii.        Sediakan kemudahan yang sesuai mengikut spesifikasi penjawat awam yang lain.
                                   ix.        Kurangkan aktiviti hari sabtu atau pengecualian dari bertugas pada hari sabtu seperti penjawat awam yang lain.
                                    x.        Menjadikan cuti rehat khas hak guru.
                                   xi.        Mewujudkan jawatan khas untuk ko-kurikulum.
                                 xii.        Meningkatkan kerjasama dengan komuniti dan PIBG melalui perkongsian pintar.
                                xiii.        Mewujudkan jawatan pembantu guru untuk kerja-kerja pengkeranian.
Kesemua syor yang dikemukan oleh Jawatankuasa Khas Menangani Masalah Beban Guru ini dilihat lebih menyeluruh. Selain melibatkan guru biasa dalam menangani isu ini, cadangan-cadangan yang dikemukakan juga melibatkan pentadbir di sekolah selain melibatkan pihak pemerintah sebagai pembina dasar. Tambahan lagi, syor-syor yang dicadangkan juga mengutamakan kebajikan guru.
Perkara ini senada dengan cadangan yang dikemukan oleh Shukri (1998) yang mencadangkan perlu diwujudkan kakitangan sokongan untuk membantu kerja-kerja pengkeranian guru dan perlunya diberi elaun kepada guru untuk melakukan kerja-kerja lebih masa. Tambahnya lagi tugas yang diberikan kepada guru perlu bersesuaian dengan kebolehan dan kemahiran yang ada pada guru tersebut dan tidak mengakibatkan guru tersebut terbeban.
Salwa (1996) pula mencadangkan saiz kelas dikecilkan kepada 35 orang untuk satu kelas. Selain itu, beliau juga mencadangkan tugasan akademik perlu dihadkan kepada 39.80 jam seminggu dan tugas bukan akademik dikecilkan kepada 4.23 jam seminggu. Waktu yang disyorkan ini menunjukkan perbezaan yang ketara berbanding 66 jam waktu bertugas (dengan menggabungkan tugasan akademik dan bukan akademik) seperti yang dilaporkan oleh Jawatankuasa Khas Menangani Masalah Beban Guru.
Cadangan yang dikemukan tidak harus dipandang sepi. Pihak yang berkaitan perlu mengambil langkah yang proaktif untuk membantu menangani masalah beban kerja guru ini. Perkara ini perlu dipandang serius untuk membantu para guru mencapai kepuasan kerja yang tinggi tanpa stres dengan tidak membebankan para guru dengan bebanan kerja yang melampau. Sudah tiba masanya profesion guru ini diangkat kembali prestij dan kualitinya, bukan hanya menjadi mangsa cemuhan dan kritikan masyarakat. Untuk mencapai hasrat sedemikian sudah tentulah kualiti pengajaran guru perlu ditingkatkan terlebih dahulu dengan cara mengutamakan fokus guru untuk mendidik. Dengan itu hasrat untuk melahirkan generasi yang berilmu dan bersahsiah tinggi bukan lagi menjadi omongan kosong.

 5.0 PENUTUP
Isu beban tugas guru bukan lagi isu baru. Malah tidak keterlaluan jika dikatakan isu ini sudah menjadi isu lapuk yang seperti tiada penghujungnya. Saban tahun guru akan terus mengeluh dengan bebanan kerja yang dialami sehingga mengganggu tanggungjawab utama untuk mendidik
Penyelesaian isu ini tidak dapat dilakukan dengan penglibatan satu pihak sahaja. Turutan penyelesaian perlu bermula daripada penggubal dasar (kerajaan) sehingga pelaksana dasar (guru). Oleh yang demikian pihak kerajaan melalui Kementerian Pelajaran perlu mengkaji semula tugasan yang dipertanggungjawabkan kepada guru. Pelaksanaan tugasan yang tidak terurus akan menimbulkan masalah kepada guru dan murid juga menerima impaknya.
Seterusnya, kurikulum yang telah digubal tidak perlu terlalu kerap diubah. Hal ini akan menyebabkan guru tidak bersedia dengan kemahiran disamping kurikulum yang baru itu menuntut pelbagai urusan untuk disesuaikan dengan infrastruktur yang tersedia di sekolah. Keadaan ini ditambah lagi dengan tekanan daripada pihak ibu bapa yang sentiasa mahukan keputusan yang cemerlang tanpa mengira apa yang dialami oleh guru. Walhal jika diteliti semua pihak bersetuju keputusan pepriksaan bukanlah menjadi penentu kejayaan (Sazali, 1997).
Kecenderungan pihak penggubal dasar yang hanya menekankan matlamat kepada murid membuatkan kebajikan terhadap guru terabai. Benar tugas guru adalah mendidik murid tetapi perlulah relevan dengan kemampuan yang sedia ada. Pihak penggubal dasar perlu melihat kembali perkara yang perlu dilaksanakan untuk merealisasikan hasrat yang dicita dan bukannya menggubal dasar secara semberono. Ini bermakna segala kekangan yang bakal dan sedia dihadapi oleh guru perlu dilihat.
Pihak yang lain terutamanya pihak ibu bapa tidak boleh beranggapan tugas mendidik adalah tugas guru semata-mata. Ibu bapa perlu memainkan peranan memantau anak-anak mereka dari aspek disiplin dan memberi pelajaran asas bagi meringankan bebanan guru.
Secara tuntasnya, kerjasama yang menyeluruh daripada setiap pihak perlu untuk menjadikan isu ini dapat diselesaikan dan seterusnya menjadikan kualiti pengajaran bertambah baik disamping negara dapat melahirkan modal insan yang mampu untuk memacu negara kearah kejayaan dan kemajuan lahiriah dan rohani.






           



No comments:

Post a Comment